anticipatie
Like

Western-world

December 1, 2016
500 Views
0 Comments
6 minutes read
Western-world

Westernul robotic evoluează în ultimele trei episoade

Am rămas în urmă cu un întreg calup de episoade din Westworld nerecenzate. Scriam aici despre câteva idei (destul de șocante) aduse în discuție de acest serial. În primul rând este vorba de conceptul personajelor mixte, care nu mai sunt simpli roboți ca în serialul original, nici androizi ceva mai evoluați (cum păreau în primul calup de episoade ale seriei), o combinație de mecanică și IA care imită mișcările umane, ci gazde: corpuri identic-umane în care inteligența artificială este scrisă și rescrisă de către programatori. Un prag semnificativ în evoluția inteligenței artificiale este atingerea singularității tehnologice, care are legătură cu viteza de calcul a creierului uman, de ordinul a 1014 operații pe secundă. Teoretic, în momentul în care va fi dezvoltat un computer capabil să atingă aceste performanțe de calcul, el va putea simula un creier identic-uman, învățat să învețe cu ajutorul algoritmilor și capabil apoi să se auto-îmbunătățească, până la un nivel în care evoluția sa nu va mai putea fi urmărită ori anticipată de om. Acel prag dincolo de imaginația noastră denumește singularitatea tehnologică.

trompe_loeilDacă pentru noi acestea par probleme minore care pălesc în fața celor de zi cu zi, o serie de savanți printre care fondatorul Tesla, Elon Musk și astrofizicianul Stephen Hawking prevăd că sfârșitul umanității va fi cauzat de inteligența artificială. Episodul 7 Trompe L’Oeilal cărui nume vine de la tehnica artistică ce folosește imagini realiste pentru a crea o iluzie optică, a existenței tridimensionale a unor obiecte bidimensionale, începe ca de obicei cu Bernard, de data aceasta pe fondul sonor al unei piese de Debussy numită Reverie. Jocurile de putere din conducerea parcului făcute de nou-venita Charlotte cu șefa departamentului de control al calității, Theresa pentru a forța retragerea influentului dr. Ford îl obligă pe acesta să-i ordone concediatului Bernard s-o ucidă pe Charlotte.

traceMarea surpriză a episodului este că aparent inofensivul dr. Ford, pe cale de a fi trecut pe linie moartă  de către misteriosul Consiliu, a creat nu doar personaje-gazdă, ci și oameni-gazdă, înfiltrați în posturi-cheie ale parcului Delos. În poate cele mai puțin credibilă scenă (realistic vorbind), Maeve iese la rampă dându-le ultimatumuri tehnicienilor Lutz și Sylvester. Nu pare foarte limpede (decât dacă ținem cont de inteligența redusă a celor doi) cum de nici măcar unul dintre ei n-o resetează, ori în loc să-i pună parametrii la maxim nu-i coboară la zero, reducând-o la tăcere. Asta pentru că în episodul 8, Trace Decayajunge chiar să vrea mai mult, adică să-și schimbe scenariul poveștii. Și lui Dolores pare a-i fi tot mai greu să-și separe visele de realitate, în vreme ce Teddy este copleșit de amintirile sale întunecate.

Scenariile lor se lasă mai greu descifrate, deși păruseră să ia o turnură mai avansată decât a lui Maeve, în cel mai misterios și mai confuz episod de până acum. Poveștile celor trei evoluează abia în episodul 9 The Well-Tempered Clavier, când Maeve îl abordează pe Hector cu o propunere directă, în vreme ce William încearcă să-l determine pe Logan s-o elibereze pe Dolores cu vorba bună. Și Teddy cu the Man in Black par se apropie de ce caută. Ford îl avertizează pe Bernard că e mai bine ca unele întrebări să rămână fără răspuns, dar Bernard (numele cu care a fost botezată noua gazdă a lui Arnold) refuză, ca de alte câteva ori în trecutul lor, probabil, să-l asculte.

Se deslușesc câteva dintre ideile creatorilor parcului, precum „mintea umană nu este o comoară de pe un munte îndepărtat” apoi aflăm despre geniul dispărut Arnold că nu voia doar să imite conștiința ci să genereze conștiință. Astfel, gazdele create de el puteau să-și audă programarea ca un monolog interior – o altă idee preluată din conceptul minții bicamerale. Personajul jucat de Anthony Hopkins se dezvăluie în sfârșit ca unul complex, după cum ne așteptam: un temnicer prins în nostalgia propriilor creații. Episodul 10 The Bicameral Mind se pare că va duce mai departe (sau va elucida cât de cât) controversata teorie a minții bicamerale, amintită aici, dar va și încheia, din păcate, această primă serie.

Marius Oliviu

Publicitar, comunicator și scriitor. Ultimele cărți publicate: Revoluția trăită de O. Țâră (Alba Iulia, 2012) și Jurnalul chiriașului grăbit (Școala Ardeleană Cluj, 2016). Editor al mai multor situri de profil social-cultural: http://teatru.info/, http://cluj.pro/, http://cluj.pub, http://cluj.center

72 posts
8 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *