Advertisements

Top filme 2017

1. Loveless (r. Andrey Zvyagintsev) După ce Leviathan, o dramă incandescentă, aclamată pe scena internațională, a fost interzisă în Rusia sa natală (pentru ca această decizie să fie retrasă atunci când a fost nominalizată la Oscar), era doar o chestiune de timp până când regizorul rus să revină cu o altă critică asupra sistemul politic opresiv al țării sale. La prima vizionare, Nelyubov pare a fi prea dens, cu o alegorie pe care spectatorii internaționali nu o pot procesa pe deplin. Este o amănunțită analiză: de la criza din Ucraina, la extrema religioasă întinerită a Rusiei, până la efectele acestora asupra vieții personale trăită într-o cultură politică hiper-masculină, prezente toate în cadrul unei narațiuni despre dispariția unui copil. Între cinematografia rece ca gheața, performanțele care te țin fără suflare și o coloană sonoră întunecată și claustrofobă, filmul oferă, cu siguranță, suficient pentru a-l face să merite călătoria deprimantă până la capăt.

2. The Killing of a Sacred Deer (r. Yorgos Lanthimos)  Este, probabil, cel mai terifiant film al anului, cu jocuri actoricești care amintesc de Psycho. În rolul unui medic care ajunge să fie împins la limita extremă atunci când copiii lui încep să se îmbolnăvească fără speranță de recuperare, Colin Farrell se reunește cu regizorul The Lobster, Yorgos Lanthimos, pentru a realiza acest thriller psihologic. Lanthimos este co-autorul scenariului, alături de Efthymis Filippou, explorând teme cum sunt dreptatea, sacrificiul și credința.

3. Mother! (r. Darren Aronofsky) Pentru unii mumă, pentru alții ciumă! Darren Aronofsky a creat un film fantastic care vi se va arăta ca atare doar dacă îi dați o șansă și sunteți dispuși să vă puneți la treabă mintea, pentru a-l înțelege. Nu este obtuz până la punctul de inaccesibilitate, poate funcționa și doar ca un thriller bun, dacă chiar nu vă propuneți să-i căutați diferitele alegorii, metafore și simboluri, dar cu siguranță vă veți gândi la el și la ceva timp după ce se termină. Cu profunzimea sa tematică, atmosfera hipnotică, cinematografia claustrofobică și performanțe incredibile, Mother! este un film despre care se va vorbi de-a lungul anilor.

4. The Square (r. Ruben Östlund) Este o satiră socială îndrăzneață care trimite, printre altele, către o preocupare modernă: ”political correctness”. Regizorul suedez Ruben Ostlund creează momente artistice ingenioase de înaltă tensiune care pun la încercare credințele burgheze și încrederea interpersonală, în timp ce publicul privește neajutorat cum idealurile se ciocnesc cu relativitatea morală și interesul propriu.

5. Manifesto (r. Julian Rosefeldt)  Nu există nici un rol pe care Cate Blanchett să nu-l poată face. În această instalație multimedia, ea joacă 13 personaje diferite, are 13 personalități diferite, arată complet diferit de 13 ori. Filmul este o încercare de a unifica o mulțime de mișcări artistice într-un întreg clar definit și coerent, fără contradicție. Ceea ce are sens, deoarece tema aparentă din spatele filmului lui Rosefeldt este că natura nebuloasă a artei sfidează definirea sau unificarea. În Manifesto, mișcările artistice interacționează, reacționează și se subminează unele pe altele prin persoana lui Cate Blanchett, care le reprezintă pe ecran.

6. Your Name (r. Makoto Shinkai)  Nu am simțit-o cu toții la un moment dat în viața noastră? Detașarea de cotidian și căutarea acelui ceva care să ne ancoreze la un sentiment de normalitate. Fenomenul japonez Your Name (cel mai bun anime din ultimii ani, depășind Spirited Away) este despre sentimentul de căutare, în dorința de a găsi pe cineva, ceva, undeva. Și mult mai mult. Este o piesă frumoasă, captivantă, care se transformă dintr-un început stâncos într-un impuls remarcabil, mergând către un final emoțional și puternic.

7. A Ghost Story (r. David Lowery) Este oarecum surprinzător faptul că un film cu un astfel de titlu nu încearcă să fie în mod tradițional înfricoșător. Reușește însă să evoce un alt fel de frică într-un mod total unic. Analiză a tristeții și a refuzului ființei umane de a se deplasa de la locul unei tragedii, filmul descoperă cum personajul feminin se luptă să se conformeze cu moartea iubitului ei. Dar când el se întoarce sub forma unei fantome pe care ea nu o poate detecta, va fi forțată să încerce să  continue fără el. O felie de absurditate paranormală, filmul oferă o intimitate care frizează eternitatea. Protagonistul singuratic este prins în spațiu, dar nu și în timp, relevând în mod inteligent atât semnificativul, cât și nesemnificativul lucrurilor pe care le lăsăm pe lume în urma noastră.

8. The Other Side of Hope (r. Aki Kaurismäki) Este o poveste aiurită, ciudată, cu un umor straniu despre un refugiat sirian care își găsește drumul spre Finlanda pentru a începe o nouă viață și un jucător de poker finlandez, proprietar al unui mic restaurant în Helsinki în care îl angajează pe refugiat. Dar autoritățile statului, fără  milă, încearcă să-l trimită pe emigrant înapoi. El fuge, în încercarea de a supraviețui ilegal. Apar greutăți, culturile se ciocnesc, se nasc conflicte între oameni, dar către final totuși se pare că mai există o oarecare speranță.

9. After Image (r. Andrzej Wajda) Strzeminski, un artist polonez care a lucrat cu Chagall și Malevich și a introdus abstractizarea și modernismul în arta poloneză, și-a pierdut un braț și un picior în primul război mondial. Filmul îl prezintă pe artist în anul 1945, ca profesor iubit de studenți la Școala superioară de arte vizuale din Lodz. Narațiunea care escaladează în mod constant urmărește pierderea de autoritate, respectabilitate și confort ale artistului. Acesta este prețul independenței și integrității artistului – regimul stalinist îl pedepsește pentru ignorarea definiției Realismului Social.

10. Okja (r. Joon-ho Bong) O fantezie policromă, această aventură satirică și dramatică tratează cu un ochi extrem de critic subiecte ca exploatarea animalelor, rapacitatea, consumul și indiscreția mass-mediei. Mesajul din spatele filmului este clar: industria de prelucrare a cărnii și brațul corporativ din spatele ei sunt crude, vicioase și lacome. Acestea privesc animalele ca pe nimic mai mult decât profit și metodă de a face bani pentru a-si îngrășa buzunarele deja grase.

 

Alte 10 filme care mi-au plăcut

The Beguiled (r. Sofia Coppola)

It Comes At Night (r. Trey Edward Shults)

On Body and Soul (r. Ildikó Enyedi)

Get Out (r. Jordan Peele)

IT (r. Andy Muschietti)

I Don’t Feel At Home In This World Anymore (r. Macon Blair)

Thelma (r. Joachim Trier)

Una (r. Benedict Andrews)

Heartstone (r. Guðmundur Arnar Guðmundsson)

Columbus (r. Kogonada)

Advertisements

Related Posts

About The Author

One Response

  1. Nicu Dumitrescu
    January 7, 2018

Add Comment