Advertisements

Under the Shadow (2016) – și demonii au oamenii lor

În Iran se petrec o mulțime de lucruri în ultimul timp, și, lăsând politicul la o parte, una dintre ofertele sale cele mai notabile este producția de cinema, în special în genul horror. De la întunecosul Fish & Cat al lui Sharam Mokri, la povestea Anei Lily Amirpour în A Girl Walks Home Alone At Night, realizatorii filmului iranian par a avea un talent natural pentru a meșteri povești inteligente, convingătoare, cu adâncimi considerabile. Acum, Iran are o nouă și interesantă voce de adăugat la registrul său de regizori care vor să ne țină noaptea treji, și acesta este Babak Anvari.

Debutul regizorului britanic de origine iraniană este un amestec bogat de elemente politice, culturale și psihologice strâns țesute, culminând într-o groază dureroasă. Înainte de a introduce elemente supranaturale, filmul se dovedește o critică socială valoroasă, cu un mesaj feminist puternic, iar această fundație solidă face aspectele paranormale mai puternice.

Cu acțiunea localizată în Teheran în timpul războiului din 1980 dintre Iran și Irak, Under the Shadow este povestea unei tinere mame, Shideh care este împiedicată să își reia studiile medicale din cauza activismului politic din trecut. Soțul ei, un medic calificat, îi oferă simpatie dar nu înțelege pe deplin frustrarea ei. Când el este trimis să lucreze într-o zonă de conflict, Shideh rămâne singură cu fiica lor Dorsa, al cărui comportament devine tot mai haotic. Închise claustrofobic într-un bloc de apartamente sufocante, viața lor începe repede să se destrame.

Zvonuri despre spiritele rele iraniene cunoscute sub numele de Djinn și aparițiile stranii încep să afecteze viața mamei și fiicei. Atunci când păpușa preferată a Dorsei dispare, devine evident că ceva neobișnuit se petrece. Copilul începe să fie bântuit de coșmaruri și mama trebuie să depună toate eforturile ca să obțină păpușa înapoi pentru a putea rupe posesia. Este o cursă împotriva ambelor realități amenințătoare: ale războiului și ale spiritelor din ce în ce mai agresive. De fapt, cele două pericole sunt interdependente: este agățarea de frica de ceva pentru a atenua frica de altceva. Teroarea, în acest caz, este una psihologică. Este proiecția unei temeri false în încercarea de a face față unei amenințări reale.

under-the-shadows
Temerile lui Shideh nu sunt aliniate nici supranaturalului, nici umanului. Ea refuză să creadă în Djinn și în același timp refuză să părăsească Teheranul bombardat. Temerile ei sunt, în schimb, personale. Există o teamă de capacitatea ei de a fi ceea ce vrea să fie și o teamă pentru binele fiicei ei.

Teroarea psihologică este prezentă pe mai multe niveluri, astfel încât Shideh trebuie să se apere de o societate opresivă, superstițioasă, care o limitează și o judecă, în timp ce în jurul ei se prăbușește o țară, iar spiritele malefice și bombele îi invadează spațiul. Alegoria feministă este puternică și clară, dar nicidecum banală. Aceasta evidențiază presiunile și frustrările la care femeile ca Shideh sunt supuse, fără a compromite totuși trăsăturile caracteristice ale unui film de groază.

Războiul dintre Iran și Irak a fost un conflict lung și dureros. Sute de mii de persoane au fost ucise sau strămutate. Războiul în sine este suficient de terifiant, dar ceea ce face ca filmul lui Babak Anvari unic este faptul că acesta țese o poveste despre spirite malefice aduse de vânt, în acest context. Regizorul a amestecat în mod eficient tehnici simple cracteristice filmelor de groază cu ororile realității sfâșiate de război, iar rezultatul este un film extrem de convingător și eficient.

undershadow01
Under the Shadow îndeplinește cu brio trăsăturile unui film de groază, deoarece respectă regulile genului, fără a exagera în elemente care induc frica, nici bazându-se pe ele pentru a face povestea interesantă. Tempo-ul devine implacabil în timp ce tensiunea escaladează abrupt la jumătatea filmului. Cu toate secvențele care generează groază, în cazul în care această dimensiune înfricoșătoare ar fi îndepărtată, povestea de dedesubt ar ramâne la fel de atrăgătoare în sine.

Narges Rashidi oferă o performanță excelentă în rolul mamei din acest film, iar restul distribuției este la fel de convingătoare ca personaje care fluctuează între anxietate profundă și încercări de a duce o viață normală. Stilul de filmare joacă un rol crucial în estomparea granițelor dintre realitate, vise si temerile personificate. Pe măsură ce aparatul de filmat tremură și se rotește, sentimentul de neliniște crește exponențial.

Under the Shadow este cu siguranță un film horror de văzut, nu doar de fanii genului horror. El îmbină groaza cu o poveste reușită despre dinamica mamei și a copilului, sentimentul de nepotrivire la care toată lumea se poate raporta. Utilizarea spiritelor malefice oferă echilibrul potrivit pentru a-l face înfricoșător, dar nu cade în imbecilitate ca majoritatea filmelor de groază. Combinarea luptei culturale a femeilor și trauma socială colectivă cu supranaturalul se dovedește a fi cartea câștigătoare pentru acest film provocator încărcat emoțional.

Advertisements

Related Posts

About The Author

Add Comment