Noul serial HBO Westworld
Noutăți

Noul serial HBO Westworld

December 7, 2015
304 views
1 comments
4 minutes read

Serialul TV Westworld a fost declarat Most Exciting New Series de către Critics Choice Television Awards

Scenariul episodului-pilot recenzat aici a fost scris de soții Jonathan Nolan & Lisa Joy împreună cu Michael Crichton, creatorul Lumii roboților. La al doilea (Chestnut) soții Nolan au preluat ștafeta de la Crichton, creativitatea lor limitându-se la introducerea Castaniului, ce pare doar o copie a novicelui interpretat în filmul original de Richard Benjamin.

Pe parcursul episodului 2 apare suspiciunea că serialul ar putea fi lungit din scenariu (asemeni celuilalt mare hit al postului HBO) și umplut cu personaje secundare, mai puțin semnificative în derularea firului narativ central. O altă problemă o constituie focalizarea atenției spre echipa tehnică: roboții sau așa numitele gazde par mai puțin importante – sunt doar păpuși, purtătoare a softurilor care le animă – în vreme ce mai multe intrigi par să apară în lumea păpușarilor.

Fundalul serialului Westworld este Vestul sălbatic – unde nu există legi, iar faptele oamenilor nu au consecințe

Pe lângă cei din staff sunt strecurate și referințe corporatiste, la Consiliul de Administrație și misterioșii acționari. Singura replică remarcabilă a bossului Ford (Anthony Hopkins) de la finalul episodului contrazice chiar ideea parcului tematic: Westworld nu este doar locul unde poți să afli cine ești, când nimeni nu se uită, cum pare; este ceva mai mult, dar cum nu vreau să fac spoiler, pentru a afla finalul replicii va trebui să urmăriți serialul.

Abia în cel de-al treilea episod, The Stray (Maidanezul), unde Lisa Joy face echipă cu Daniel T. Thomsen, din echipa care a scris scenariul Terminator-ului, lucrurile par să evolueze și printre gazde: banala Dolores începe să dezvolte câteva subtilități, iar liniarul Teddy primește o poveste de fundal (back-story). Aflăm și care este rostul acesteia: ancorează gazdele, ca o piatră de temelie, iar identitatea lor este construită pe baza sa.

Au și roboții disonanță cognitivă?

Episodul patruDissonance Theory, face aluzie la o temă dinafara scenaristicii: teoria disonanţei cognitive. Disonanţa ar fi o stare de tensiune ce apare când o persoană are opinii contradictorii – care nu doar că nu se susţin una pe alta, dar se și exclud. Dacă apare un conflict între ce credem şi ce facem, resimţim un disconfort, acesta fiind rezultatul mecanismului interior numit disonanţă cognitivă. Asta pentru că nu vrem să fim inconsecvenţi.

Dezvoltarea narativă nu curge pe toate cele trei planuri (lumea roboților, a vizitatorilor și a celor din regia tehnică a parcului), oferind doar 2 din 3 planuri per episod, motiv pentru care serialul pare că trenează. Primul calup de patru episoade a scos pe tavă câteva subiecte interesante, fără a intra prea mult în miezul lor a fost susținut mai degrabă de imaginile interesante din Parcul western.

Marius Oliviu

Publicitar, comunicator și scriitor. Ultimele cărți publicate: Revoluția trăită de O. Țâră (Alba Iulia, 2012) și Jurnalul chiriașului grăbit (Școala Ardeleană Cluj, 2016). Editor al mai multor situri de profil social-cultural: http://teatru.info/, http://cluj.pro/, http://cluj.pub, http://cluj.center

72 posts
8 comments

One Comment

  1. Pingback: Westworld episodul 5: Contrapasso - Filme care merita vazute

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *