Advertisements

La tête haute (2015) – tânăr și neliniștit

In acest an, Festivalul de Film de la Cannes s-a lansat cu filmul La Tete Haute (Standing Tall), în regia Emmanuellei Bercot. Stabilit în zilele noastre, în nordul Franței, La Tête Haute urmează povestea tânărului delincvent Malony (debutantul Rod Paradot), în lupta lui cu sistemul de justiție juvenilă. Crescut de o mamă singură (Sara Forestier), de competență parentală discutabilă, el este predispus către un comportament violent, cu înclinație către parazitism.

După ce abandonează școala, în vârstă de numai 15 ani, lui Malony i se atribuie un nou asistent social, Yann (Benoît Magimel), și e trimis la o centru de reabilitare. Între Malony și Yann, un caracter lumesc și oarecum enigmatic, se dezvoltă o legătură strânsă, în timp ce judecătorul care supraveghează cazul (Catherine Deneuve), se dovedește, de asemenea, o investiție deosebită în reabilitarea băiatului. Cu toate acestea, Malony rezistă în mod constant eforturilor neobosite de a fi salvat de sine.

d36ead64-d9c2-43bb-82a5-7c493d9e9355-2060x1236

Judecătoarea caută o cale rațională către Malony, încearcă totul pentru a salva epava socială și emoțională în care s-a transformat  acest adolescent a cărui tristețe a devenit ură. Datorită mediului în care a crescut, a mamei sale toxicomane și a tatălui absent, abandonat autorităților ca un bagaj în gară, Malony greșește mereu și intră de fiecare dată în contradicție cu legea, prin nesocotirea flagrantă a regulilor și neținând cont de amenințări.

Deși este tentant să ne imaginăm o succesiune de montaje dând ca rezultat un Malony instantaneu transformat, adolescentul tulburat este urmărit timp de aproape trei ani marcați de recidive repetate în violență. Cu toate acestea, chiar și în mijlocul acestor izbucniri dramatice, se regăsesc momente mai silențioase, mai intime și chiar unele cu umor, toate într-un echilibru creator de efecte puternice. Natura sinceră a filmului, împreună cu subiectul său neobișnuit, evocă valorile unui documentar; asociat cu stilul cinematografic al lui Bercot, rezultă povestea convingătoare și intens în mișcare a unui personaj fascinant, simultan sălbatic si intens vulnerabil.

Sunetele metalice dure, zgomotul imprimantei, zăngănitul porților de închisoare trântite în urma lui Malony și ecourile țipetelor, sunt unele din aspectele palpitante țesute printre cadrele filmului. Adolescentul încătușat, defilând într-un tunel întunecat, eclipsat de ținuta statuară a ofițerului de poliție, transmit severitatea încarcerării iminente.

Încă frumoasă, Deneuve este steaua în acest film, centrul de putere, o legendă a cinematografiei franceze de peste 50 de ani. Este minunată în rolul de judecător aspru, dar iubitor; cu toate acestea, Paradot fură spectacolul. O privire rapidă în CV-ul său arată că acesta este primul film al tânărului actor, cu toate acestea, prestația sa in acest film este fără cusur.

Emmanuelle Bercot, inspirată de vizitele ei din copilărie într-un centru de detenție pentru minori în care unchiul ei a lucrat în calitate de consilier, creează cu detalii dramatice și dialog, un portret onest al acestui tânăr – sau ar putea fi oricare altul – de la marginea societății, nefericita lui călătorie prin sesiunile sale mult prea frecvente cu legea.

kgp3w

Emmanuelle Bercot face o treabă excepțională ilustrând căderile cauzate de incapacitatea lui Malony de a-și gestiona furia. O scenă terifiantă conține lupta dintre Malony și consilierul său deprimat Yann care își dă seama că acest adolescent egoist și izolat nu are nici o apreciere pentru cei care s-au chinuit atât de mult să-l elibereze de obiceiurile sale de auto-distrugere și să-l ajute să descopere o cale mai bună. Filmul face o treabă excelentă în portretizarea problemelor, precum și explorarea motivelor pentru care Malony este ofensator, dar nu în timp ce îl arată cu degetul acuzator. Emmanuelle Bercot își tratează personajele cu respect.

Încordat, exacerbat și dureros ca Mommy al lui Xavier Dolan, mai realist și mai puternic decât Polisse al lui Maïwenn, La Tete Haute este în același timp un pumn în stomac și un accident vascular. Rana este atât de adâncă încât străpunge sufletul, fără să curgă o picătură de sânge sau o lacrimă.

La Tete Haute aruncă o lumină asupra problemelor și personajelor de obicei lăsate în umbră și pare să celebreze sistemul de justiție juvenilă franceză, ce îi caracterizează pe agenții săi ca indivizi plini de compasiune, dedicație, cu o capacitate supra-omenească pentru perseverență. Este în cele din urmă un film despre dragoste în diferitele sale forme, un omagiu adus failibilității umane. Povestea lui Malony nu se poate termina cu garanția unui “happy end”, dar lasă cu siguranță o licărire de speranță. Combustibilul real al acestei drame, care deschide viața ca o fereastră obturată de prea mult timp, este iubirea. O marfă rară și prețioasă, singura modalitate de a ne menține “capul sus”.

Advertisements

Related Posts

About The Author

Add Comment