anticipatie
Like

Idei subversive din serialul Westworld

November 10, 2016
464 Views
0 Comments
6 minutes read
Idei subversive din serialul Westworld

Westworld, un serial cu straturi ale narațiunii

Ca orice istorie de calitate, Westworld poate fi receptat (și savurat) pe mai multe straturi ale narațiunii: un prim nivel visceral al întâmplărilor pregătite vizitatorilor din parcul de distracții (care folosește personaje din și face câteva trimiteri la filmul original), apoi lupta pentru putere dintre inginerii parcului, pentru ca să asistăm în subsidiar la o ascensiune a inteligenței artificiale. De fapt, producătorul J. J. Abrams dezvăluie că regizorul Jonathan Nolan a pornit tocmai cu acest ultim concept în minte, inspirat din ultimele jocuri video apărute pe piață, populate cu personaje mixte: human-players și caractere ghidate de IA.

Așa cum afirma omul cu pălărie neagră (Ed Harris) într-un episod anterior, gazdele (androizii) sunt mai rentabili în noua lor formă, apropiată de corpul uman, decât în cea anterioară – cu milioane de piese. Și termenul în sine anunță o revoluție: ei nu mai sunt niște simpli roboței ce imită mișcările umane, nici androizi – o combinație de mecanică și inteligență artificială, ci gazde – corpuri în care inteligența artificială este scrisă (programată), rescrisă sau chiar ștearsă de către programatori.

A fost doar unul din motivele pentru care cele trei planuri ale narațiunii parcului de distracții (Vestul sălbatic, Evul Mediu și Epoca Romană) au fost înlocuite de trei straturi, mai mult sau mai puțin subtile, ale scenariului. Acesta nu înseamnă că alte planurile nu vor mai apărea în serial. Din câte a dezvăluit HBO, regizorii Lisa Joy și Jonathan Nolan au avut o întâlnire cu George R. R. Martin pentru a discuta despre introducerea în serialul lor a unor personaje bazate pe caracterele din Game of Thrones, într-un posibil plan de dezvoltare a narațiunii parcului tematic și către Evul Mediu.

Serialul complică o idee din literatura de anticipație

Dincolo de contextul în care se desfășoară acțiunea (un parc tehnologic ce pare să ducă experiența „vizitatorului” dincolo de orice limite), ideea care traversează serialul este un deloc subtil avertisment asupra pericolelor ce însoțesc dezvoltarea inteligenței artificiale. Nimic nou până aici, este o idee comună în literatura de anticipație, iar serialul pare a oscila încă între noțiuni din literatură (scenaristică) și concepte asociate tehnologiei.

Deși promitea să actualizeze ideea pericolelor dezvoltării IA (inteligenței artificiale), până acum scenariul încearcă doar s-o complice cu teorii preluate  psihologie. Una din teoriile – cheie pentru descifrarea serialului este cea a psihologului american Julian Jaynes, expusă în volumul The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind. Omenirea n-a gândit întotdeauna astfel, iar acest fapt, spune el, este vizibil studiind Biblia și alte scrieri majore. Psihologul american afirmă că sunt diferențe vizibile între Iliada, narată de către un povestitor lipsit de conștiința de sine și Odiseea, care conține numeroase auto-referințe.

Ce pericole însoțesc dezvoltarea inteligenței artificiale?

Elementul de noutate adus în discuție de serialul Westworld este că tehnologia copiază evoluția omului, cu greșelile aferente. Oamenii au conceput inteligența artificială doar pentru comoditățile lor, însă gazdele ar putea evolua altfel decât au prognozat creatorii lor. Acesta pare a fi sensul discuției inițiate de dr. Robert Ford cu Bernard în cel de-al treilea episod și lăsată încă spre clarificare:

Arnold a imaginat inteligenței artificială ca o piramidă cu mai multe niveluri. La bază era memoria. Deasupra sa, improvizația. Apoi auto-interesul. Și chiar în partea de sus… ei bine, el nu a ajuns acolo” – afirmă dr. Ford (Hopkins).

În această cheie, toate discuțiile stranii dintre Bernard și Dolores, ca și lecturile din cărți (Alice în țara minunilor) par să aibă scopul de a învăța IA să-și descopere conștiința. Întrebarea atât de insistentă din episoadele anterioare: Ai pus vreodată la îndoială natura existenței tale? nu mai pare în această lumină nici absurdă, nici atât de nevinovată, iar virusul se dovedește doar un pretext pentru a investiga mintea gazdelor. Mai multe despre subtilitățile acestui serial, în cronicile următoare.

Marius Oliviu

Publicitar, comunicator și scriitor. Ultimele cărți publicate: Revoluția trăită de O. Țâră (Alba Iulia, 2012) și Jurnalul chiriașului grăbit (Școala Ardeleană Cluj, 2016). Editor al mai multor situri de profil social-cultural: http://teatru.info/, http://cluj.pro/, http://cluj.pub, http://cluj.center

72 posts
8 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *