Advertisements

Girl, Interrupted (1999) – Umplutură de Winona cu topping de Angelina

Nebunii, alături de bufoni și copii, au fost apreciați în special de lumea literară ca emitenți ai adevărului, periculoși pentru că nu reacționează la mecanismele de control ale societății. Din păcate, nu ăsta este cazul filmului de față ci, în cuvintele unui personaj de bază, sora Valerie Owens (interpretată de Whoopi Goldberg) este vorba de:

A lazy, self-indulgent little girl, who is driving herself crazy.

Făcut după cartea cu același nume (scrisă de Susanna Kaysen), filmul ne arată timpul petrecut de Kaysen (Winona Ryder) într-un sanatoriu pentru cei ce necesită tratament psihiatric, un loc la care apelează cei mai privilegiați de soartă, dispuși să plătească pentru spitalizarea rudelor.

Maybe I was just crazy. Maybe it was the 60s. Or maybe I was just a girl… interrupted.

Adusă de părinții ei în urma unui episod în care a înghițit un flacon întreg de aspirine cu o sticlă de vodcă, i se cere să își semneze singură actele de internare, “de bunăvoie”. Așa va începe perioada în care ea trebuie să se odihnească, inițial estimată la câteva săptămâni, transformată în 18 luni de tratament.

Personajele pe care le întâlnim aici sunt dintre cele mai variate, “vedeta” locului fiind Lisa Rowe (Angelina Jolie) greșit dgirl-interrupted5iagnosticată ca sociopată, Daisy Randone (Brittany Murphy) – care mănâncă doar pui rotisați aduși de tatăl ei și e dependentă de laxative, Georgina Tuskin (Clea DuVall) – mitomană și Polly “Torch” Clark (Elisabeth Moss) – desfigurată de un foc pe care l-a provocat singură, arzându-și cățelul.

Legate de împrejurări și încercând să lupte “împotriva sistemului” (doar erau anii ‘60), fetele devin prietene și încearcă să se susțină prin încercările prin care trec. Dar, având în vedere că majoritatea pot face extrem de rapid crize și sunt amplificate de manifestările celorlalte, nu toate întâmplările au happy-end. Din echipa medicală îi avem pe sora Valerie, menționată mai devreme, Dr. Melvin Potts (Jeffrey Tambor) și Dr. Sonia Wick (Vanessa Redgrave), medicul șef al sanatoriului.

Explain that time can move backwards and forwards, and now to then, and back again, and… you can’t control it?

Girl-Interrupted3

Girl, Interrupted in her music e un tablou de Vermeer care a avut un rol foarte mare în refacerea realei Susanna Kaysen și de la care a rezultat și numele cărții. Pe lângă analiza compoziției, culorilor și a personajelor din tablou, ideea principală care pare să rezulte din acesta e că întotdeauna există mai multe semnificații în spatele gesturilor și gândurilor unui om, chiar dacă toate indiciile par să arate spre alt deznodământ. Winona Ryder a facut echipă cu Douglas Wick, care cumpărase drepturile de ecranizare ale cărții, și drumul de la hârtie la peliculă (so-to-speak) a durat 7 ani. Asa că e de admirat pasiunea ei pentru proiect și astfel se explică și calitatea ei de producător executiv.

Dar, pe cât de subtil și discret e rolul ei, mi se pare că temele mari ale filmului, întors “ca la Hollywood” să aibă senzațional în el, sunt altele. Libertatea individului, responsabilitatea personală, cea socială, un sistem medical care întotdeauna are hibele lui, potențialele combinații periculoase între reguli, medicamente și oameni care nu au ce căuta în procesul de vindecare al altora. Susanna Kaysen se pare că nu a fost încântată de rezultatul cinematografic, încât scenariul, deși foarte bine făcut, a introdus episoade inexistente în carte și s-a îndepărtat de “spiritul” literei publicate.

My favorite part… it has a sign right outside that says, “If you lived here, you’d be home now”

Prima parte e foarte bună în a arăta salturile incongruente între prezentul real și trecutul care te eludează. Apoi, când Susanna începe să se implice în prezent, scena e din ce în ce mai mult acaparată de Lisa/Jolie, cu un impact devastator. Per total, e un film interesant, care îmi menține interesul prin abordarea multor teme care ridică probleme inclusiv astăzi: ipocrizia celor “sănătoși”, limitele normalității și mult prea complicatele dereglări ale minții și gradațiile lor. Rezultatul cinematografic e dezamăgitor – protagonista nu e suficient de puternică pentru a face “rolul vietii” și e umbrită de o actriță în rol secundar. Conceptele care ar fi meritat într-adevăr explorate nu sunt deloc valorificate.

girl-interrupted12

Jolie are, așa cum o certifică și Oscarul acordat în 2000, cea mai intensă interpretare din film, și o eclipsează pe Winona. Dar nu e singura pe care am remarcat-o – Brittany Murphy, Whoopi Goldberg au o prezență deosebit de pregnantă și îți rămân în minte mult timp după ce secvențele cu ele s-au încheiat.

Winona, cu ocazionalele replici “cântate” și tărăgănate, duce totuși în spate tot filmul, fără să strălucească totuși în vreun  girl-interrupted4moment. James Mangold era, la momentul Girl, Interrupted, la al doilea său lung-metraj, prima sa producție, Heavy (un scurt metraj foarte apeciat și premiat) fiind principalul motiv pentru care a fost ales. După aceea și-a încercat mâna în cât mai multe și diverse genuri, fiind cunoscut mai ales pentru Knight and DayKate and LeopoldWalk the Line și 3:10 to Yuma. Mangold semnează și scenariul, alături de Lisa Loomer, care are deja piese de teatru contemporan incluse în programa școlară (despre condiția femeii în societatea modernă), și Anna Hamilton Phelan, care s-a remarcat și cu scenariul filmului Mask (din 1986, regizat de Bogdanovich, cu Cher și Eric Stoltz).

So what’s your diag-nonsense?

Impresiile provocate criticilor sunt puternic contradictorii. “Varianta feminină a unui ‘Zbor deasupra unui cuib de cuci’ dar fără nicio dinamică a grupului” (Susan Granger, rec.arts.movies.reviews). “Filmul eșuează în a arăta cel mai captivant lucru din memoriile lui Kaysen – sunetul unic al vocii sale, în mare parte înecat de atitudini mult prea familiare și melodramă” – Richard Schickel, TIME Magazine. În același timp, sunt lăudate “multitudinea de roluri pentru actrițe tinere, domeniu în care (și nu numai) filmul triumfă” (Rob Gonsalves, eFilmCritic.com). Iar Ryder și Jolie au câștigat inimile prin jocul lor, pănâ și Roger Ebert ajunge la concluzia că “munca lor merită un film cu mai multe motive să existe” [decât Girl, Interrupted].

Daca nu simtiti că aveți ceva în comun cu personajul principal, sau că vă interesează vreuna din temele atinse, probabil că filmul nu e pentru voi sau o să vi se pară forțat și lungit. Girl, Interrupted merită văzut într-o după-amiază în care preferați să aveți de facut un exercițiu mental ceva mai complicat decât sudoku și mai puteți urmări și ceva dialog între femei cu probleme mentale. Nu e un must-avoid, dar aveți grijă cum îl “consumați” – preferabil cum grano salis și combinat cu lectura cărții de la care a pornit totul. Recenzia în engleză, aici.

 

Advertisements

Related Posts

About The Author

Add Comment